Monitoring wideo
rozwiązanie dla zdalnej opieki nad seniorami

W dobie pandemii i utrudnionego kontaktu z bliskimi rozwiązania monitoringu sprawdzają się także w mniej typowych zastosowaniach. Pozwalają nie tylko zwiększyć tradycyjnie pojmowane bezpieczeństwo ale także ułatwiają kontakt z bliskimi przy których nie jesteśmy w stanie być cały czas. Szczególnie ważne jest to w przypadku osób starszych, często nie do końca radzącymi sobie z nowoczesnymi urządzeniami komunikacyjnymi.


W takich przypadkach bezobsługowa kamera pozwalająca na zdalny podgląd czy nawet komunikacje głosową a także alarmowanie o zdarzeniach, pomoże upewnić się, że nasi najbliżsi mają się dobrze.


Wiele firm oferuje rozwiązania takie domowego monitoringu, cechującego się prostą konfiguracją i łatwym montażem, nie wymagające dedykowanego rejestratora i obsługiwane przez telefon z Androidem/iOS lub tablet.


Dodatkowo bardzo istotna jest obsługa sieci WiFi oraz dwustronna komunikacja audio (kamera wyposażona w mikrofon i głośnik), detekcja osób (czujka PIR, analityka wideo) i oczywiście zdalne powiadamianie o zdarzeniach alarmowych na smartfon.


W ofercie Volta znajdziemy wiele dedykowanych rozwiązań dla monitoringu domowego – takie produkty oferuje firma Hikvision pod marką Ezviz, firma Dahua pod marką Imou a także firma OPTIVA.

Co jest potrzebne?


1. Na pewno wymagane jest łącze internetowe – większość prezentowanych kamer posiada obsługę sieci Wifi, co pozwala na łatwe podłączenie do istniejącej sieci bezprzewodowej. Z drugiej strony nie wymaga instalacji dodatkowego okablowania.


2. Do lokalnego zapisu wideo może się przydać karta SD, pozwalająca przy obecnych pojemnościach na zapis wideo z kilku dni a przy zapisie tylko alarmowym (wykrywanie ruchu) nawet tygodni.


3. Aplikacja na smartfon / tablet, która pozwala na konfigurację kamery, podgląd na żywo, i odtwarzanie nagrań – najczęściej dostępna jest za darmo do pobrania ze sklepu z aplikacjami dla naszego urządzenia.


4. Później musimy się tylko rozejrzeć za odpowiednim miejscem w mieszkaniu dla zamontowania kamery lub kilku kamer.

Instalacja


Podstawowym wymaganiem instalacyjnym dla kamer bezprzewodowych w monitoringu domowym jest zasilanie. W większości przypadków jest to zasilacz 5 lub 12 VDC z odpowiednio długim kablem, musimy więc zlokalizować najbliższe gniazdko sieciowe. Gdy nie jest to możliwe rozwiązaniem mogą być kamery bateryjne. W tym przypadku całkowicie uwalniamy się od kabli, ale musimy okresowo wymieniać akumulatory a kamery bateryjne będą nieco droższe. Kamera bateryjna najczęściej działa w trybie uśpienia (działa tylko czujka) i jest wybudzana po aktywacji czujki. Taki tryb pracy pozwala osiągnąć nawet kilka miesięcy pracy na akumulatorze.


Większość kamer wyposażona jest w uniwersalne uchwyty które powalają na montaż do ściany, sufitu lub po prostu ustawienie kamery np.: na meblach. Pozwala to także na łatwe przemieszczenie kamery w nowe miejsce jeśli taka potrzeba wystąpi.

Ciekawostką są uchwyty magnetyczne pozwalające dodatkowo zamocować kamerę bez wiercenia do metalowych powierzchni – jak drzwi lodówki, metalowe futryny, ,metalowe elementy mebli itp.

Proces konfiguracji sprowadza się do podłączenia kamery do sieci Wifi, pomagają w tym aplikacje dostępne na smartfon, często prowadząc użytkownika krok po kroku.

Zdalny podgląd


Gdy kamera jest już zainstalowana i podłączona do sieci Wifi z poziomu aplikacji jesteśmy w stanie ustawić jej parametry wideo, audio, detekcji i wiele innych. Z tej samej aplikacji możemy także podejrzeć obraz z kamery a nawet przeglądać nagrania. Nagrania najczęściej lokowane są na karcie uSD instalowanej w samej kamerze.

W przypadku gdy obawiamy się uszkodzenia lub kradzieży kamer pomocną opcją może być zapis wideo do chmury producenta kamery, taka dodatkowo płatną opcję oferuje np. rozwiązanie Imou dla wszystkich swoich kamer.

Raz zainstalowana kamera może być także podłączona do innych telefonów co pozwala na zdalny podgląd i kontakt ze starszą osobą także innym członkom rodziny.

Alarmowanie


Kamera może powiadomić nas o zdefiniowanym wcześniej zdarzeniu alarmowym. Źródłem alarmu może być wbudowana czujka PIR, detekcja ruchu, algorytm oparty na sztucznej inteligencji (np.: wykrywania ludzi) lub wejście alarmowe (zewnętrzna czujka).

Rozwiązanie marki Ezviz pozwala także na dodanie dedykowanych bezprzewodowych czujek z oferty tego producenta do wybranych kamer lub specjalnego huba alarmowego.

Jeśli mamy telefon w zasięgu sieci Wifi lub 3G/4G możemy na bieżąco otrzymywać alarmy z kamery na smartfon lub tablet.

Nie tylko obraz


Kamery zapewniają możliwość odsłuchu dźwięku a nawet rozmowy audio dzięki wbudowanym mikrofonowi i głośnikowi.

To pozwala na swobodną komunikację z seniorami, zdalny odsłuch audio czy alarmowanie o nietypowych dźwiękach (rozbicie szkła, itp.)

Aktualnie żyjemy w czasie gdy dostęp do naszych najbliższych może być utrudniony. A nawet gdy jesteśmy w stanie ich często odwiedzać, trudno być z nimi 24 godziny na dobę. Z pomocą przychodzą inteligentne rozwiązania do monitoringu domowego, które pozwalają w dowolnej chwili i miejscu upewnić się, że wszystko z naszym seniorem jest w porządku. A dzięki zdalnej funkcji alarmowania, że nasi najbliżsi nie zostaną bez opieki w trudnym momencie.

Zostaw swoje dane,

odezwiemy się do Ciebie

Potrzebujesz naszego wsparcia?